• Zpravodaj
  • Nesportovní akce (kompletní přehled)

2. stupeň

Lucerna v Mahenově divadle

7. ledna 2020

Mahenovo divadlo v Brně uvedlo v prosinci 2019 premiéru divadelní hry Lucerna od Aloise Jiráska v režii Štěpána Pácla. Žáci devátých rodičů tuto nově nazkoušenou inscenaci zhlédli 7. ledna 2020. Kromě náročného příběhu ocenili i překrásné prostředí samotné budovy Mahenova divadla. Zážitek umocnila i skutečnost, že někteří žáci poprvé v životě seděli v divadle v samostatných lóžích. Bohužel děj představení byl pro tak mladé diváky náročný, především kvůli archaickému jazyku a možná i jisté neznalosti některých historických skutečností.

Mgr. Blanka Kumštová

 

Včerejšek byl pro mě výjimečný tím, že jsem byl poprvé v divadle. Moc jsem nerozuměl tomu, proč mlynář tak bránil tu svou lípu a proč ji chtěli vůbec pokácet. Líbil se mi moc vzhled divadla a kulis. Ale nelíbil se mi způsob, jakým hrál mlynář, protože byl až moc vážný.
Edis Sedláček, 9.C

Výjimečné pro mě byly asi nejvíce ty krásné lóže. A nadchlo mě, jak se najednou herci zastavili a jejich dům odjel do zákulisí a pokračovalo se dál na zámku.
Ester Drobiličová, 9.C

Divadlo bylo fakt krásné, řekla bych, že i hezčí než Janáčkovo divadlo. Na začátku jsem absolutně nepochopila myšlenku té hry. Což mě docela mrzelo, ale zase na tom bylo něco kouzelného. Musela jsem o tom neustále přemýšlet a diváky to nutilo pozorně se dívat a poslouchat, jestli se to někdy vysvětlí.
Nela Procházková, 9.C

Divadlo, resp. divadelní hra mě nezaujala. Zavinilo to to, že jsem ztratila hlavní linku už na začátku. Kostýmy herců byly překrásné, i trochu humoru zaznělo. Moc se mi líbila i živá hudba.
Karolína Reháriková, 9.C

Byla jsem ohromena výzdobou divadla, zářící zlatou barvou. Docela jsem se na představení těšila, ale výsledek mě trochu zklamal. Pro mě bylo moc složité. Herci byli výborní, i přestože někdy mluvili potichu nebo moc rychle. Mrzelo mě, že ta napínavá část byla kratší než úvod.
Petra Skalníková, 9.A

Tento den byl pro mne výjimečný, protože jsme jeli poprvé do divadla s celou třídou. Celkově bylo představení moc hezké, ale některé scénky byly až moc dlouhé. Moc se mi nelíbilo, že jsem neviděla z lóže na celé jeviště. Herci uměli představení zpaměti, což na nich obdivuju, protože neměli moc lehká slova. Ale někdy jsem jim nerozuměla, buď to říkali moc potichu, nebo jim nebylo rozumět. Např. jméno Hanička. Jednou jsem jim rozuměla Anička, pak Janička.
Markéta Trechová, 9.A

Samotné divadlo bylo moc pěkné, ale hru, tu jsem moc nepochopil. Nepochopil jsem ten děj. Seděl jsem v lóži ve 2. poschodí a odtamtud nebylo moc vidět a ani jsem moc neslyšel. Herci, i když mluvili nahlas, moc neartikulovali. Chvíli se mluvilo o lucerně, pak o lípě. Jinak hudba, houslisté, ti byli úžasní.
Kryštof Hasík, 9.A

Byl jsem poprvé v takovém divadle. Byl jsem zcela překvapený z toho, jak bylo divadlo velké. Divadelní představení Lucerna bylo celkem hezké, ale ze začátku jsem to úplně nechápal. Hudební doprovod k tomu dobře seděl. Líbilo se mi, jak to bylo všechno namíchané, jak to bylo vtipné a zábavné, ale i vážné.
David Vu, 9.A

Nejvíce se mi líbil herecký výkon kněžny a Haničky. Kostýmy se mi líbily velice. Přišly mi opravdu realistické, stejně jako rekvizity. Ale co se mi líbilo nejvíce? To bylo rozhodně to, když herci zpívali a tančili. Myslím, že zpěvu a tance mohli klidně přidat více. A také houslisté hráli nádherně. Na konci čekal herce veliký potlesk. Představení se mi velice líbilo a jsem velice ráda za tenhle zážitek.
Sára Hytychová, 9.B

Líbily se mi snad všechny výkony herců, ale nejvíc se mi líbila postava Kačky. Myslím si, že herečka, která ji ztvárnila, předvedla výborný a vtipný výkon. Také se mi zde líbila živá hudba a osvětlení. Budova divadla se mi zdála úchvatná a taky jsem si užila to, že jsem poprvé při představení seděla na balkónku. Abych to shrnula, líbila se mi jak budova divadla, tak i samotné představení.
Kristýna Osičková, 9.B

Dne 7. 1. 2020 jsme jeli se třídou do Mahenova divadla v Brně. Divadlo bylo velice krásné. Seděli jsme v lóžích, ve kterých jsme měli moc pěkný výhled na jeviště. Představení se jmenovalo Lucerna. Kostýmy se mi líbily. Byly dobře promyšlené a hezky doprovázely děj. Nejhezčí část byly vícehlasé zpěvy, které doprovázeli mladí houslisté. Hráli opravdu hezky a hodně mě překvapilo, jak byli mladí.
Klára Bartošová, 9.B

Můj dojem z celé akce je hlavně vděk vůči všem učitelkám, které akci zorganizovaly a dělaly nám doprovod. Celé vystoupení se mi ve finále líbilo a jela jsem domů plná dojmů a s novým zážitkem.
Anna-Marie Mrkvicová, 9.B

Souboj se slovy

Čtyři soutěžící z každé třídy bojovali v úterý 17. 12. 2019 doslova a do písmene s českým jazykem. V „Souboji se slovy“ se pomocí své slovní zásoby snažili svému partnerovi co nejvýstižněji popsat v 1. kategorii podstatné jméno nebo sloveso a ve 2. kategorii sousloví nebo sloveso s předmětem. Protože se ale nesmí používat pantomima, vyslovit kořen hádaného slova nebo využít překlad do jiného jazyka, daly některé příklady soutěžícím opravdu zabrat.

1. kategorie

  1. místo – 6.B (Thomas Sadiku, Dorota Morávková, Tereza Florusová, Kristýna Konečná)
  2. místo – 7.C (Tomáš Vymyslický, Marek Peterka, Stella Dokulilová, Ila Bia)
  3. místo – 7.A (Matyáš Čapka, Ondřej Fibingr, Natálie Psotová, Hana Smolárová)

2. kategorie

  1. místo – 8. B (Sára Sýkorová, Tereza Smolárová, Jáchym Vaňka, Lucie Štefková)
  2. místo – 9. A (Petra Skalníková, Veronika Mackovčínová, Filip Vlašic, Katrin Ondrová)
  3. místo – 9. B (Viktorie Beránková, Ema Kezniklová, Karolína Dvořáková, Karolína Pincelová)

Blanka Kumštová

Zima na hradišti

To byl sice název výukového programu, který absolvovaly 26. listopadu a 5. prosince naše sedmé třídy, ale název realitě odpovídal. Na Slovanském hradišti v Mikulčicích jsme zakusili, že zima už opravdu přišla. Zajímavé to bylo zjištění zvlášť pro ty žáky, kteří vyběhli ven v oblečení starých Moravanů, aby vyzkoušeli, zda se v tom vůbec dá přežít… Dá, ale je rozdíl, zda patříte mezi velkomoravskou mobilitu a máte vysoké kožené boty, pěkný zateplený plášť, nebo jste řemeslník s nízkými trepkami a lněným přehozem přes ramena… Zkrátka, neměli to naši předci vůbec jednoduché. Ale uměli si udělat  i radost. Třeba dobrým jídlem, které jsme mohli ochutnat… Už jste jedli pučálku? Nebo opražená semínka? Sedmáci si to všechno mohli vyzkoušet. Kromě toho slyšeli a viděli mnoho zajímavého o tom, co všechno lidé v době Velké Moravy uměli vyrobit, napsat, či postavit. Zahřáli jsme se nejen v muzeu, ale také běháním po hradišti. U zbytkového zdiva kamenných staveb jsou pěkné informační cedule a žáci z nich čerpali informace nejen do křížovky, kterou měli v ruce, ale také se připravovali na Velkomoravskou olympiádu, které se všichni zúčastní. A třeba se podaří zabodovat i v Mikulčicích při regionálním kole, které nás čeká v únoru.

Irena Kyliánová

Podzimní Praha

7. – 8. listopadu 2019

Již tradičně se žáci 9. ročníku vypravili do Prahy, aby v rámci občanské výchovy navštívili Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR.

Na 9.C čekalo toto dvoudenní putování 7. – 8. listopadu 2019. Přestože jsme se báli sychravého, nevlídného počasí, Praha nás uvítala rozesmátá a zalitá slunečním svitem. Díky tomu jsme se mohli první den pokochat kouzelnou vyhlídkou z Petřína, kam nás vyvezla lanovka, ti nejodvážnější vyšplhali dokonce až na vrchol rozhledny, ti zvídavější prozkoumali zrcadlové bludiště vedle rozhledny.

Na Pražském hradě jsme prozkoumali četná zákoutí Svatovítské katedrály a poté navštívili i Zlatou uličku.

Večer jsme navštívili kino se 4D efekty a zhlédli film, inspirovaný skutečnou událostí ze 2. světové války, Bitvu o Midway.

Po velmi časném budíčku jsme se druhý den mohli zúčastnit mimořádného zasedání parlamentu. Po důkladné kontrole, kdy jsme všichni prošli bezpečnostními rámy, jsme se usadili na galerii pro veřejnost a sledovali hemžení pod sebou. Že je prostor sněmovny relativně malý, mnohé žáky překvapilo méně v porovnání se samotným průběhem zasedání. Zatímco řečník pronášel svůj projev, polovina sálu mu nevěnovala pozornost, tu zabraly tablety a notebooky, svačina či telefonický hovor.

Ze sněmovny jsme prošli uličkami Malé Strany kolem Lennonovy zdi až ke Karlovu mostu. Na druhém břehu Vltavy nás čekala plavba lodí s výkladem. Odtud to bylo už jenom kousíček na Staroměstské náměstí, kde jsme si prohlédli orloj. Na Václavském náměstí se každý občerstvil dle svých chutí a v pozdním odpoledni nás nabral na palubu vlak RegioJet, který nás odvezl domů.

Mgr. Blanka Kumštová

 

Exkurze do Prahy očima žáků

Asi nejvíc se mi líbilo 4D kino, protože to byl dobrý film a byl to zážitek, pak ta loďka, protože byl krásný výhled a bylo tam teplo. A na Karlově mostě se mi líbili pouliční umělci.
D. Bachmanová

Eskalátory, byly fakt super.
S. Hadbabná

Noční procházka Prahou, ta světla a atmosféra, potom barevné skleněné mozaiky v katedrále sv. Víta a cesty městskou hromadnou dopravou, protože jsem viděla každodenní Prahu.
M. Vlašicová

4D kino a Bitva u Midway. Ten film byl dokonalý a hodně zajímavý. Potom parlament, byla jsem překvapená, jak to tam funguje.
Z. Nešporová

Dobrá byla projížďka lodí, sice tomu pánovi nebylo skoro rozumět, ale ten výhled z lodi se mi líbil. Dobrý byl i orloj, sice to bylo krátké, ale pěkné.
T. Ďurišová

Nejvíce se mi líbilo 4D kino, až na to, že nás to „kopalo“ do zad. Výlet na Petřín byl taky hezký, i když zrcadlové bludiště se mi zdálo docela malé. A ještě výlet na loďce, jenom by to chtělo lepšího průvodce.
M. Lokajová

Můj nejlepší zážitek byla návštěva kina se 4D efekty. Potom byla dobrá procházka po Praze, protože jsme viděli spoustu památek. A nesmím zapomenout na cestování metrem.
A. Šmigura

Kino. Mám moc ráda válečné filmy a tento se stal jedním z mých nejoblíbenějších. Parlament. Viděla jsem spoustu známých tváří. Ovšem jejich nevychovanost překračovala veškeré meze. A Zlatá ulička. Vždycky jsem tam chtěla jít.
D. Spálovská

Nejvíce asi ta Poslanecká sněmovna, Prahu mám již mnohokrát prochozenou, ale tady jsem ještě nikdy nebyla. Kladně hodnotím i cestu Petřín – Pražský hrad – Zlatá ulička. Jsem ráda, že jsem se odhodlala vyšplhat na rozhlednu, měli jsme fakt krásně, takže byl skvělý výhled. (…) Zlatá ulička byla fakt nádherná. Moc se mi líbily ty malé domečky a všechno to bylo takové hezké.
N. Procházková

Byla jsem zklamaná z parlamentu. Poslanci se chovali nehorázně neslušně. Jeden mluvil, ostatní telefonovali, povídali si, jedli jogurt. Přijde mi to neslušné. Jsem nadšená, že jsem vylezla na Petřínskou rozhlednu. Nejvíc se mi líbilo hudebně-taneční vystoupení černošské skupiny na Karlově mostě. Úžasné zpestření dne.
K. Reháriková

Projektové dopoledne v 8. A

26. listopadu 2019

Žáci 8. A prožili netradiční výuku na téma: „Bydlení, domácnost“. Obsah byl zaměřen na propojení občanské výchovy a matematiky v časové dotaci 4 vyučovací hodiny. Žáci pracovali ve 3 až 4členných skupinách a řešili následující úkoly.

1) Každá skupina představovala jeden ze tří typů domácnosti z hlediska příjmů (s nízkým rozpočtem, běžnou domácnost, nebo nadstandartní). Z reklamních letáků měli za úkol vystříhat a na papír nalepit vhodné domácí spotřebiče pro vybavení koupelny, kuchyně a obývacího pokoje dle svých zadaných finančních možností. Dále na určený list vypsali vybrané spotřebiče včetně ceny a provedli celkový součet finančních nákladů. Na závěr zhodnotili práci ve skupině, zdůvodnili výběr spotřebičů, zvážili reálné možnosti zadané práce a porovnali výsledky s ostatními skupinami.

Práce nebyla mentálně náročná, žáci ji zvládli bez obtíží, pobavili se nad některými výrobky. Zapojili se všichni v dobré náladě.

2) Žáci pracovali ve stejných pracovních skupinách. Tentokrát dostali zadaný plánek třípokojového bytu. Měli spočítat plochu pokojů určených k pokrytí novou podlahovinou, na základě svých finančních možností najít na internetu vhodnou podlahovou krytinu a vypočítat cenu za spotřebovaný materiál (nezapočítávali cenu za práci, lepení, …).

S tímto úkolem si také s malou dopomocí poradili, ale už se objevily rozdíly v počtářských schopnostech a angažovanosti jednotlivých žáků.

3) Poslední úkol bezprostředně navázal na předchozí. Nyní měli žáci spočítat finanční náklady na nákup barvy k vymalování tří konkrétních pokojů jedním nátěrem.

Tato práce již byla pro některé skupiny tvrdým oříškem (výpočet ploch stěn, odpočet plochy okna či dveří). Práce se ukázala náročnější na představivost žáků, matematické znalosti a dovednosti a v samém závěru na samotný výpočet, kolik barvy a v jakém balení je potřeba. Nicméně většina žáků se opravdu snažila s úkolem poprat.

Jana Vymazalová

Jižní Morava čte

22. listopadu 2019

Jsou horší zločiny než pálení knih.
Daleko horší je je nečíst. (Ray Bradbury: 451° Fahrenheita)

V pátek 22. 11. 2019 proběhlo v Městské knihovně Břeclav slavnostní vyhlášení regionálního kola soutěže „Jižní Morava čte“. Tématem letošního ročníku bylo TAJEMSTVÍ KNIHOVNY. Svou fantazií a originálními nápady se zapojili i někteří žáci naší školy. Jednotlivá díla se hodnotila v kategorii literární, výtvarné nebo audiovizuální. Kompletní výsledkovou listinu najdete zde.

Vítězové postoupili do krajského kola, které se uskuteční v sobotu 30. 11. 2019 v brněnském Divadle Polárka (mladší kategorie) a ve Hvězdárně a planetáriu Brno (starší kategorie).

Ocenění vítězové z naší školy:

Kategorie první: literární pro 2. – 3. třídy

Laura Schmiedová, 3.C

Kategorie třetí: literární pro 6. – 9. třídy

Dorota Spálovská, 9.C

Kategorie čtvrtá: výtvarná pro MŠ a 1.+2. třídy ZŠ

Lucie Hallová, 1.B

Kategorie šestá: volná tvorba pro 6.-9. třídy ZŠ

Stanislava Kaňová, Karolína Reháriková, Aneta Mihalíková + Dorota Spálovská (kamera), 9.C

Mgr. Blanka Kumštová

 

To byla sametová…

11. - 15. listopadu 2019

„Vzpomínáš, jak jsi se měla, když jsi nic nevěděla,
byla to taková krásná cela a byla celá Sametová…“

Text písničky od Žlutého psa a spolu s ním řada dalších textových písní v originálním přepise našich žáků visí od minulého týdne na naší hlavní chodbě příznačně nad vzpomínkami na zlomové události listopadu roku 1989. Jejich autory jsou žáci společně s rodiči.

Vystavené projekty rodinných vzpomínek doplňují příběhy známých aktérů sametové revoluce, obestavěné improvizovanou zdí s plakáty plnými výkřiků „Konec vlády jedné strany“, „Svobodné volby“, či „Havel na Hrad“.

Některé z rodinných příběhů budeme prezentovat v celostátním projektu „Naše revoluce.“

Pestrobarevné práce jsou výstupy projektové výuky z mnoha předmětů, v nichž jsme si v týdnu od 11. do 15. listopadu 2019 připomínali výročí sametové revoluce. V hodinách občanské výchovy mohli žáci zalistovat starými novinami, zapůjčenými z muzea, díky písničkám z demonstrací jsme se ponořili do atmosféry pohnutých dní, spočítali, jak dlouho musel člověk vydělávat na rohlíky nebo na rifle. V dějepise si žáci dali dohromady fakta, cože se to v naší zemi od roku 1948 dělo, v občanské výchově byl prostor pro vysvětlování.

Žáci 8. a 9. tříd postupně zavítali do muzea, kde pro ně připravili skvělé povídání s aktivitami na výstavě fotografií Břeclav ´89.

Netradiční zakončení projektového týdne bylo v pátek v kině Koruna, kde se pro nejstarší ročníky promítal díky iniciativě Jeden svět na školách zajímavý dokument „Z deníku Ivany A.“, a po nich následovalo vyprávění čtyř pozvaných hostů z našeho města - přímých účastníků sametové revoluce. Děkujeme jim za odvahu se s žáky o kousek svých vzpomínek rozdělit.

Irena Kyliánová

Němčina chutná

23. 10. 2019

Was möchtest du? Was trinkst du gern? S těmito otázkami se žáci 6.B vypořádali originálním způsobem v hodině německého jazyka při „Ochutnávce naslepo“.

Jeden žák ze dvojice měl zavázané či zavřené oči. Spolužák mu pak položil již zmíněné otázky. „Co bys chtěl? Co piješ rád?“ Po odpovědi se mohl rozhodnout, zda svému kamarádovi nalije do hrníčku požadovaný nápoj nebo zda ho překvapí něčím úplně jiným.

Žák se zavřenýma očima naslepo ochutnal podávaný nápoj a na otázku: Was trinkst du? se pokusil správně odpovědět. Rozlišit Wasser (vodu) a Mineralwasser (minerální vodu) nebylo tak snadné, jak by si někdo mohl myslet. Dokonce se pletl i Tee (čaj – jablko se skořicí) a Saft (džus – jablečný).

Prost! Na zdraví!

Mgr. Blanka Kumštová + 6.B

Oblastní kolo soutěže v piškvorkách

14. listopadu 2019

Žáci naší školy na SPŠ Edvarda Beneše v Břeclavi změřili své síly v souboji o křížky a kolečka. Letošní účast týmů byla slabá. Do turnaje se zapojilo pouze 9 týmů (6 středoškolských a pouze 3 ze základních škol, z toho dva byly naše). O co bylo zúčastněných skupin méně, o to byly kvalitnější. Naši žáci nastupovali s vervou ke každému duelu, snažili se získat každičký bod do tabulky. Řada soupeřů se s nimi pořádně zapotila, za což si z mnoha stran vysloužili obdiv a úctu. Tým „Parťáci“ v úvodní čtyřčlenné skupině obsadil 2. místo, tým „Králové“ 4. místo v pětičlenné skupině. V dalším vyřazovacím kole již oba týmy podlehly zkušenějším a věkově starším soupeřům, nicméně si odnášely pochvalné uznání.

Ač poraženi, všichni soutěžící si zaslouží pochvalu, ostudu rozhodně neudělali, a když nic jiného, tak prožili příjemné dopoledne ve výborné soutěžní atmosféře.

Tým „Králové“

  • Daniel Král 8. C
  • Petr Zizheng Wang 8. C
  • Marek Peterka 7. C
  • Jakub Barančic 8. D
  • Dan Sotchi 8. D

Tým „Parťáci“

  • Kateřina Kopřivová 9. B
  • Karolína Reháriková 9. C
  • Lukáš Doležal 9. A
  • David Vu 9. A
  • Miroslav Koliba 9. C

Jana Vymazalová

Vítězství v projektu Příběhy našich sousedů!

Příběhy našich sousedů je vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum pro žáky základních škol a víceletých gymnázií. Náš tým ve složení Terezie Smolárová, Lucie Štefková, Veronika Vašíčková, Tobiáš Balga a Ondřej Létal byl jednoznačně nejmladším z celého pole soutěžících, přesto si z finálového večera odnesl příčku nejvyšší.
Pod pedagogickým vedením Mgr. Lucie Bartošové a Mgr. Pavla Kurtina měli žáci za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž či dokument. Tým oslovil paní Annu Čechovou z Tvrdonic, která jako jedenáctiletá zažila osvobozování své vesnice. Z jejího vyprávění vznikl „animovaný“ dokument, který jistě stojí za 5 minut vašeho času.

https://youtu.be/rH37-bYhBFA

Adresa školy

  • Základní škola Břeclav, Slovácká 40, příspěvková organizace
  • Slovácká 2853/40, 690 02 Břeclav 

Ředitel školy

  • Mgr. Martin Janošek
  • tel.: +420 519 361 282
  • e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Kancelář, spojovatelka

  • Tel: +420 519 370 876
  • E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Fakturační údaje

  • IČ: 60680709
  • IZO: 102255113
    RED_IZO: 600112276 
  • č.ú.: 86-1846600207/0100