Projektové dopoledne v 8. A
26. listopadu 2019
Žáci 8. A prožili netradiční výuku na téma: „Bydlení, domácnost“. Obsah byl zaměřen na propojení občanské výchovy a matematiky v časové dotaci 4 vyučovací hodiny. Žáci pracovali ve 3 až 4členných skupinách a řešili následující úkoly.
1) Každá skupina představovala jeden ze tří typů domácnosti z hlediska příjmů (s nízkým rozpočtem, běžnou domácnost, nebo nadstandartní). Z reklamních letáků měli za úkol vystříhat a na papír nalepit vhodné domácí spotřebiče pro vybavení koupelny, kuchyně a obývacího pokoje dle svých zadaných finančních možností. Dále na určený list vypsali vybrané spotřebiče včetně ceny a provedli celkový součet finančních nákladů. Na závěr zhodnotili práci ve skupině, zdůvodnili výběr spotřebičů, zvážili reálné možnosti zadané práce a porovnali výsledky s ostatními skupinami.
Práce nebyla mentálně náročná, žáci ji zvládli bez obtíží, pobavili se nad některými výrobky. Zapojili se všichni v dobré náladě.
2) Žáci pracovali ve stejných pracovních skupinách. Tentokrát dostali zadaný plánek třípokojového bytu. Měli spočítat plochu pokojů určených k pokrytí novou podlahovinou, na základě svých finančních možností najít na internetu vhodnou podlahovou krytinu a vypočítat cenu za spotřebovaný materiál (nezapočítávali cenu za práci, lepení, …).
S tímto úkolem si také s malou dopomocí poradili, ale už se objevily rozdíly v počtářských schopnostech a angažovanosti jednotlivých žáků.
3) Poslední úkol bezprostředně navázal na předchozí. Nyní měli žáci spočítat finanční náklady na nákup barvy k vymalování tří konkrétních pokojů jedním nátěrem.
Tato práce již byla pro některé skupiny tvrdým oříškem (výpočet ploch stěn, odpočet plochy okna či dveří). Práce se ukázala náročnější na představivost žáků, matematické znalosti a dovednosti a v samém závěru na samotný výpočet, kolik barvy a v jakém balení je potřeba. Nicméně většina žáků se opravdu snažila s úkolem poprat.
Jana Vymazalová